Marc van Rooij

’’Hendriks zit inmiddels ook in mijn genen.’’

Directeur Marc van Rooij bij Shimano Europe

Op 30 januari 2017 opende Shimano haar nieuw gebouwde Europese hoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Het Japanse Shimano-concern is met een jaarlijkse omzet van € 3 miljard wereldwijd marktleider in de ontwikkeling en productie van fietscomponenten, vishengels en -molens en schoenen en voetenborden voor de roeisport. Een trotse Marc van Rooij, president bij Shimano Europe, vertelt hoe het nieuwe hoofdkantoor tot stand is gekomen.

Waarom hebben jullie een nieuw kantoor gerealiseerd?

“In 2014 constateerden we dat ons toenmalige hoofdkantoor in Nunspeet niet meer paste bij onze groei en onze ambities. Onze president meneer Shimano wilde een pand waar we nog zeker 25 jaar Europees marktleider kunnen blijven, waarbij wij sterk geloven in co-creatie en open sourcing. Daarom hebben we onderzocht waar voor ons het beste ecosysteem van bedrijvigheid zit. Toen we de mogelijkheden zagen op de High Tech Campus waren we direct overtuigd dat we hier moesten zijn.”

Wat maakte de High Tech campus zo bijzonder?

“Ten eerste willen we marktleider blijven en daarvoor hebben we continu de beste mensen nodig. Hier zitten we centraal ten opzichte van toponderwijsinstellingen in Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Leuven, Düsseldorf en de Deutsche Sporthochschule in Keulen. Daarnaast zien we dat zakendoen steeds vaker plaatsvindt rondom ecosystemen en dan is de High Tech Campus dé plek waar je wilt zijn. Hier wordt co-creatie heel bewust gefaciliteerd door de aanwezigheid van een gezamenlijke sportschool en restaurants. Daardoor ontstaan informeel allerlei creatieve kruisbestuivingen tussen allemaal slimme mensen. Bovendien denkt de High Tech Campus aan een nieuw te vormen ecosysteem voor Sport & Technology, waar wij natuurlijk graag een voortrekker in willen zijn. Niet onbelangrijk is verder de regionale ondernemerscultuur met bedrijven zoals VDL en ASML, en bovendien is Eindhoven ook nog eens prima bereikbaar via de weg en vanaf nabijgelegen vliegvelden.”

Wat bedoel je met dat nieuwe zakendoen in ecosystemen?

“Co-creatie, waarbij je kennis vermenigvuldigt door kennis te delen, dat is voor mij de toekomst. Daar willen we bij zijn en dat moet ook onze toegevoegde waarde worden op de High Tech Campus. Ik zie bijvoorbeeld netwerken van partijen die samenwerken aan oplossingen voor specifieke problemen, waarna degene bij wiens business het past vervolgens een patent aanvraagt. We hebben ook al met bedrijven gesproken die bij ons aanklopten met innovaties die ze zelf niet in hun business kunnen toepassen, maar waarvan ze denken dat het iets voor ons kan zijn. Ik vond het trouwens mooi om te zien dat Hendriks Bouw en Ontwikkeling diezelfde filosofie van samenwerking en co-creatie hanteert. Jullie onderscheiden je daarmee ten opzichte van andere bouwers en zo’n gedeelde cultuur maakte de samenwerking ook prettiger, omdat je elkaar begrijpt.”

Hoe hebben jullie medewerkers de verhuizing ervaren?

“De verhuizing van Nunspeet naar Eindhoven had natuurlijk best een impact, maar we zijn heel blij en trots dat het overgrote deel van onze mensen bij ons is gebleven. Die betrokkenheid bleek al wel uit onze hoge scores op medewerkerstevredenheid en uit het lage verloop, maar dat wordt nu weer onderstreept. Daarbij faciliteren we onze werknemers ook met mogelijkheden om hier te overnachten of door flexibel te werken. Onze mensen zijn onze belangrijkste asset en wij willen dat iedereen bij Shimano ’s ochtends met een lach binnenkomt en ook weer met een lach thuiskomt. Het leven is immers maar kort dus we moeten er samen iets moois van zien te maken. Dat komt iedereen, zo wel privé als in zijn werk, ten goede. En mensen die plezier hebben en trots zijn op hun werk, die stralen dat ook weer af op het bedrijf en op onze partners! Ons Mission Statement ‘To promote health and happiness through the enjoyment of nature and the world around us’ is echt leidend bij alles wat we doen. Niet alleen voor onze producten, maar we voeren dit ook echt door in onze bedrijfsvoering en hoe we met elkaar willen omgaan.”

Hoe is jullie visie vertaald naar het nieuwe kantoor?

“Daar heeft Thomas Rau ons erg goed bij geholpen. We hebben hem vooral als architect gekozen vanwege zijn visie en filosofie ten aanzien van duurzaamheid. Hij liet ons bijvoorbeeld zien dat duurzaamheid onder andere zit in de flexibiliteit bij het gebruik, maar dat je ook verder vooruit moet kijken. Je moet eigenlijk voorbij de levensduur van het gebouw kijken en je realiseren dat het gebouw mogelijk ooit weer afgebroken wordt. Hoe kun je daar nu al rekening mee houden? Door bijvoorbeeld materialen te kiezen die hergebruikt kunnen worden. Want met de kennis van nu zetten we een ‘state of the art’ kantoor neer, maar niemand kan voorspellen of het over pakweg 50 jaar niet achterhaald is, esthetisch, technisch of qua functionaliteit. En Rau’s visie op Breeam sloot goed aan bij onze visie op sustainability. Daar gaan we best ver in want wij willen onze mensen echt meekrijgen in onze filosofie. En niet alleen hier op kantoor, maar ook thuis als betrokken burgers. Zodat we samen vorm geven aan onze maatschappij. Ik vind dat wij als werkgevers daar ook een taak in hebben die verder gaat dan alleen onze dagelijkse werkzaamheden.”

En dan gaat er gebouwd worden. Hoe heb je dat proces ervaren?

“Ons nieuwe kantoor moest niet alleen technisch perfect en mooi worden, maar het moest ook nog eens in zeer korte tijd worden gebouwd, vanaf de start bouw in april 2016 tot de oplevering in januari 2017. Gecombineerd met de hoge eisen op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid lag er dus een hele forse uitdaging. Hendriks kon dat onder andere waarmaken door de integrale aanbieding met Hendriks Techniek en door de realisatie in BIM. Het fascinerende van zo’n aanbestedingsproces is vervolgens dat je uitkomt bij een partij die een goede prijs aanbiedt, maar waarbij je maar moet afwachten of je wel bij elkaar past, qua bedrijfscultuur en bedrijfsfilosofie. Achteraf kan ik alleen maar blij zijn met de keuze die we voor elkaar hebben gemaakt.”

Waar zat voor Shimano de meerwaarde van Hendriks?

“De basis is natuurlijk dat er een prachtig kantoor is gebouwd, op tijd en binnen de budgetten en met een prima kwaliteit. Daarnaast ben ik echt blij verrast door de wijze waarop we hebben samengewerkt. Want heel eerlijk gezegd was mijn beeld van de bouw niet zo positief, vooral nadat de laatste jaren grote concerns negatief in het nieuws kwamen. Hendriks bleek echter een hele heldere bedrijfsfilosofie en toekomstvisie te hebben. Bovendien is de langetermijnvisie bij Hendriks gebaseerd op duurzaamheid, eerlijkheid en transparantie wat ook voor Shimano kernthema’s zijn. Dat maakte Hendriks vervolgens ook waar en dat werkte erg prettig.”

“Hendriks zit inmiddels ook in mijn genen”

“Eigenlijk zie ik best veel overeenkomsten tussen Hendriks en Shimano; zo bestaan we allebei al bijna honderd jaar en staat ook bij Shimano, hoewel we beursgenoteerd zijn, de kleinzoon van de oprichter en naamgever aan het roer. De loyaliteit die Shimano heeft naar de medewerkers, die merk ik ook bij Hendriks. Evenals de filosofie om uitdagingen te zien in plaats van problemen. Want tijdens zo’n complex proces kom je altijd zaken tegen waarover je het niet direct eens bent, maar de insteek was altijd constructief, om snel en in goed overleg de beste oplossing te vinden.”

“Wij geloven heel sterk in het werken met vaste partners, waarbij we kiezen voor kwaliteit en voor partijen die passen bij wat wij willen vertegenwoordigen. Hendriks is voor mij echt zo’n partij die ik als vaste partner zou willen en waarmee je dan ook vereenzelvigd wil worden. Wat dat betreft zit Hendriks inmiddels ook in mijn genen.”

Bekijk project Shimano

Bekijk wat Shimano te bieden heeft.